Waarom is port 25565 niet geopend terwijl ik hem wel geportforward heb?

Ik moet voor een vriend een minecraft server maken en deze online zetten. Ik weet dat ik hiervoor port 25565 moet portforwarden. Maar wanneer ik op canyouseeme.org ging kijken of mijn port open was, zei hij van niet. Ook niet wanneer ik mijn firewall en mijn antivirus uitzet. Iemand enig idee waardoor dit komt? (Ik heb een vast IP-Adres)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Games
1.7K

Antwoorden (1)

Het gaat een beetje anders dan jij denkt.
In je minecraft server moet je aan de socket (een stuk programma dat de basale internet communicatie verzorgt) opgeven van welk poortnummer je de boodschappen wilt ontvangen zodat je de minecraft server ze kan afhandelen.
Als een cliënt een aanvraag doet voor jouw server moet die dat poortnummer meesturen.
En jij moet dat poortnummer forwarden in je modem of router, zodat die de aanvragen op dat poortnummer doorstuurt naar jouw computer.

Voorbeeld: je hebt een WEBserver en die luistert standaard naar poort 80.
Een client heeft een WEBbrowser draaien, en die zal standaard de aanvraag naar poortnummer 80 doen, zodat jouw webserver die aanvraag binnen krijgt.

Voor een minecraft server moet je dus een ander poornummer kiezen. Zie onder.

Maar !!! waar moet jouw server het door de cliënt gevraagde item naar toe sturen? Naar welk poortnummer?
Dat bepaalt de cliënt. Die stuurt met zijn aanvraag naar jouw luisterende poort, een poortnummer mee waarop hij de verdere communicatie wil afhandelen, bijvoorbeeld (!) poortnummer 25565. Dat is dus het poortnummer waarop de cliënt zijn antwoord verwacht.
Dat poortnummer moet je dus helemaal niet forwarden, want dat spreken cliënt en server samen af.

Wat je kunt doen is bijvoorbeeld poort 81 afspreken voor aanvragen naar jouw server. En DAT nummer moet je forwarden.

De volgende poortnummers zijn zo'n beetje standaard: (dus een browser stuurt aanvragen standaard naar poort 80, maar als jij geen "standaard" webbrowser hebt draaien mag je ook gewoon poort 80 voor aanvragen gebruiken)

# Dit bestand bevat poortnummers voor bekende hulpprogramma's, gedefinieerd
# door RFC 1060 (toegewezen nummers).
#
# Indeling:
#
# / [aliassen...] [#]
#

daytime 13/udp
smtp 25/tcp mail
time 37/tcp timserver
name 42/tcp nameserver
whois 43/tcp nicname # meestal naar sri-nic
domain 53/tcp nameserver # naam-domein-server
nameserver 53/tcp domain # naam-domein-server
pop3 110/tcp postoffice
FTP 21/tcp
TELNET 23/tcp
SMTP 25/tcp mail
DNS 53/tcp nameserver # naam-domein-server
GOPHER 70/
HTTP 80/
MNTP 119/
POP3 110/tcp

Etc.